Od zabawy zaczyna się postęp

Skrót

Obecnie wielu pedagogów, psychologów i neurobiologów podkreśla ogromną rolę zabawy w prawidłowym rozwoju dziecka. F. Froeble podkreślał, że zabawa jest dla dzieci pracą. Przedszkolaki traktują swoje zabawy bardzo poważnie. Szybko się uczą i opanowują nowe czynności.

Od Zabawy zaczyna się postęp
A. Kępiński
 
Obecnie wielu pedagogów, psychologów i neurobiologów podkreśla ogromną rolę zabawy w prawidłowym rozwoju dziecka. F. Froeble podkreślał, że zabawa jest dla dzieci pracą. „Dzieci muszą dotykać tego, co mają dookoła. Oczywiście dotyczy to zabawek, lecz również i narzędzi, książek, roślin, zwierząt, piasku, wody, ziemi w ogóle wszystkiego co jest bezpieczne." Froebel, rozwijając swoją teorię zabawy, wyszczególnił trzy typy zabaw: zabawę symboliczną, tworzoną jako reprezentację codziennego życia, zabawę twórczą, w której jedynym ograniczającym czynnikiem jest wykorzystany materiał oraz zabawę imaginacyjną, w której dziecko swobodnie odzwierciedla i przekształca to, czego nauczyło się w szkole. Przedszkolaki traktują swoje zabawy bardzo poważnie. Szybko się uczą i opanowują nowe czynności. Nie wystarczy im już tylko plastikowy samochód czy lalka, chcą pokazać światu swoje kreatywne podejście do wykonywanych zadań. Z zabaw stawiają na te, w których mogą się wykazać: puzzle, książki do malowania, uwielbiają słuchać opowieści dorosłych i zadawać im pytania - każdy rodzic wie, że na niektóre pytania dzieciaków wcale nie tak łatwo znaleźć odpowiedź.  Wszyscy chcemy, by nasze dzieci były szczęśliwe i wyrosły na szczęśliwych i spełnionych dorosłych. “Chcemy tego tak bardzo, że zapominamy żyć na ich oczach jak szczęśliwi dorośli” – pisze A. Stern.
 L. Eliot, „Różowy mózg, niebieski mózg”, s.165 , Media Rodzina, Poznań 2011.
 

Galeria

Zobacz całą galerię