Dary Froebla - innowacyjny materiał dydaktyczny
Bałdyga Barbara, 2021-02-06
Skrót
Friedrich Froebel korzystając ze swoich obserwacji dziecięcych zabaw oraz doświadczeń w szkole budownictwa, opracował i wykonał zestaw darów – zabawek, materiałów dydaktycznych stanowiących trzon aktywności dzieci i nauczycieli. „Dary”, a nie „zabawki”, czy „klocki”, ponieważ zostały stworzone specjalnie dla dzieci, z troską o ich prawidłowy rozwój, radość, naukę. Co kryje się pod pojęciem „dary”? Odpowiedź w poniższym materiale.
Dary Froebla
- innowacyjny materiał dydaktyczny
W dobie wszechobecnych mediów elektronicznych metodyka Friedricha W. Froebla, pedagoga, twórcy teorii wychowania przedszkolnego i kreatora edukacji progresywistycznej, może stanowić wartościową alternatywę w procesie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przede wszystkim dlatego, że edukacja w duchu froeblowskim przybliża dzieci do świata przyrody i wychodzi naprzeciw ich naturalnym potrzebom doświadczania, eksplorowania, eksperymentowania i odkrywania. Stawia na samodzielność w działaniu i wskazuje, że nie należy stale i w sposób ciągły organizować dziecku aktywności, ale pozwolić mu także na spontaniczną i naturalną aktywność. Należy podkreślić, iż jednym z podstawowych zagadnień, podejmowanych przez Froebla w kontekście jego idei okazywania szacunku dla dziecka i jego indywidualności, była zabawa. Zabawa jest jednym z wymiarów aktywności ludzkiej, która w szczególny sposób bazuje na wyobraźni. W metodzie Froebla szczególne znaczenie mają figury geometryczne (klocki). Są one nie tylko elementem działań dydaktycznych, ale stanowią podstawę zabaw konstrukcyjnych. Dary cechuje prostota konstrukcji, stopniowanie trudności, różnorodność form i materiału. Wszystkie freblowskie materiały wywodzą się z trzech podstawowych form: kuli, walca, sześcianu.
Dary czyli materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także- mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty. Służą dzieciom do zabaw percepcyjno - manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury. (patrz załączniki)
Artykuł - Link
Film - Link
Materiał przygotowała:
Barbara Bałdyga
Barbara Bałdyga