Dzień, który sprawił mi radość - aktywność twórcza uczniów klas III w zakresie pisania opowiadań

Skrót

Twórczość jest naturalną i wrodzoną cechą każdego człowieka. Uczniowie klas trzecich podjęli się napisania twórczych opowiadań. Tematem był dzień, spędzony z rodziną, który sprawił dzieciom radość. Poniżej prezentujemy wybrane opowiadania wraz z rysunkami dzieci.

Dzień, który sprawił mi radość
- aktywność twórcza uczniów klas III w zakresie pisania opowiadań

Twórczość nie jest pojęciem jednoznacznym. Jest różnie definiowana przez socjologów, filozofów czy psychologów. Jak twierdzi E. Horwath, „na potrzeby dydaktyki szczególnie przydatne bywają te teorie, które poszerzają zakres terminu, wskazują nie tylko zbiór określonych wytworów, ale mówią o procesie twórczym traktowanym jako stwarzanie, tworzenie, wytwarzanie, przetwarzanie, odtwarzanie (w  tym: rekonstruowanie, naśladowanie, interpretowanie), a  także włączają w obszar rozważań twórcze dyspozycje i właściwości osób”


Twórczość jest naturalną i wrodzoną cechą każdego człowieka.


Aktywność twórcza jest najbardziej charakterystyczną cechą współczesnego człowieka, przejawiającą się we wszystkich dziedzinach jego działania. 
Umiejętność tworzenia opowiadania przez dzieci rodzi się już na wczesnym etapie ich rozwoju.

Jak twierdzi Małgorzata Żytko - „pisanie tekstu narracyjnego, czyli dłuższej formy wypowiedzi, pozwala określić poziom opanowania języka, umiejętność konstruowania spójnej, logicznej i komunikatywnej wypowiedzi, wykorzystania w twórczości językowej zdobytych wiadomości i umiejętności”.


Uczniowie klas trzecich podjęli się napisania twórczych opowiadań. Tematem opowiadań był dzień, spędzony z rodziną, który sprawił dzieciom radość. Uczniowie obracając się wokół tematu rodziny, mieli okazję do ćwiczenia trudnej umiejętności twórczego pisania.

Poniżej prezentujemy wybrane opowiadania wraz z rysunkami dzieci. Z opowiadań wyłania również przekaz, jak ważny i wartościowy dla dzieci jest wspólnie spędzony czas.

Technika swobodnego tekstu, jak pisze T. Kłosińska, „daje nauczycielowi możliwość szerokiego oddziaływania na dziecko, a przede wszystkim kształtowania postaw twórczych”.


Twórczego ucznia ukształtuje tylko twórczy nauczyciel.
Zespół innowacji
p. Ewelina Grzelak, p. M. Knap,
A. Chruściel, B. Bałdyga

Bibliografia:
  • Horwath E. (2012), O twórczości uczniowskiej na lekcjach językowych, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo UŚ, Katowice, s. 379–390.
  • Kłosińska T. (2013), Twórcza aktywność językowa dziecka w procesie wczesnej edukacji, [w:] Edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UO, Opole, s. 127–138
  • Żytko M. (2009), Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badań osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków, [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Kraków.
  • Żytko M. (2010), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności trzecioklasistów, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.

Galeria

Zobacz całą galerię