Nasi uczniowie w projektach historycznych

Skrót

Uprzejmie informujemy o zaangażowaniu uczniów naszej szkoły w projekty o tematyce historycznej.

1. W ramach udziału w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła pamięta”, mającej na celu upamiętnienie ważnych rocznic, wydarzeń i postaci historycznych a następnie ich popularyzację w mediach społecznościowych z oznaczeniem #SzkołaPamięta, uczniowie klas VII A i VII C przygotowali listy, laurki i kartki okolicznościowe, które wraz z bukietem kwiatów zostały przekazane w 77 rocznicę zakończenia Powstania Warszawskiego, które było największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej Europie, uczestniczce tego bohaterskiego zrywu p. prof. dr hab. Annie Salomei Jelinowskiej.
2. Młodzież z klas VII A i VII C zaangażowała się w akcję BohaterON – włącz historię!. Jest to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej, mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Zaangażowanie w to przedsięwzięcie umożliwia edukację Polaków, bazując na historiach Powstańców, wzmacniając poczucie tożsamości narodowej, krzewiąc postawy patriotyczne oraz budując wrażliwość społeczną. W ramach tego wydarzenia młodzież uczestniczyła w zajęciach dotyczących Powstania Warszawskiego a następnie przygotowała listy z podziękowaniami skierowane do Powstańców, które zostały przekazane Bohaterom za pośrednictwem Fundacji Rosa i Fundacji Sensoria z Wrocławia.
3. Uczniowie klasy VI A zaangażowali się w akcję #MuremZaPolskimMundurem, wspierającą w ten sposób służby mundurowe broniące granic naszego kraju i strzegące bezpieczeństwa wszystkich Polaków. W ramach wydarzenia uczniowie własnoręcznie przygotowali kartki oraz prace z wyrazami symbolicznego wsparcia, wdzięczności i podziękowania za pełnioną służbę. Żołnierze w ramach wzajemności podarowali młodzieży upominki oraz na ręce dyrektora szkoły skierowali pisemne podziękowania.
4. W ramach współpracy z Państwowym Muzeum na Majdanku młodzież wzięła udział w lekcjach muzealnych. Zajęcia zostały zrealizowane w zakresie edukacji historycznej, w oparciu o koncepcję pedagogiki pamięci. Ich celem było zachęcenie uczniów do podejmowania samodzielnych aktywności, służących zdobywaniu wiedzy o II wojnie światowej i Holokauście. Uczniowie klasy VII C uczestniczyli w zajęciach "Obóz koncentracyjny na Majdanku – zarys historii" a klasy VIII B "Losy nastoletnich więźniarek – Jadwigi Ankiewicz i Haliny Birenbaum". Uczestnictwo w wydarzeniu stwarzało możliwość konfrontacji z autentycznym miejscem, dokumentem lub artefaktem, rozwijało umiejętności krytycznego i historycznego myślenia, a także zdolności do empatii.
5. Współpraca z Oddziałowym Biurem Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Lublinie zaowocowała organizacją warsztatów historycznych. Klasy IV A i V C uczestniczyły w zajęciach "Co by było gdyby zwierzęta mówiły?". Były one inspirowane zwierzętami takimi jak Baśka Murmańska, niedźwiedzica polarna, która defilowała razem z żołnierzami Wojska Polskiego przed Józefem Piłsudskim, Kasztanką Marszałka Piłsudskiego, która przybliżyła wydarzenia mające miejsce w czasie kiedy Polska walczyła o swoje granice i odzyskiwała samodzielny byt po I wojnie światowej oraz przedstawiono historię Misia Wojtka. Z kolei uczniowie kl. VI A uczestniczyli w warsztatach "Ojcowie Niepodległości". Zajęcia te dotyczyły tematyki postaci, postaw i dokonań ojców polskiej niepodległości, zarówno tych z pierwszego szeregu, jak i nieco mniej znanych.